Darmowa dostawa – czy to się opłaca?

Podsumowanie miesiąca to zawsze dużo matematyki i psychologii. Liczby i emocje zawsze towarzyszą handlowi. Klient musi czuć zadowolony, dobrze obsłużony (emocje), a sklep musi zarabiać (liczby). Proste :) Co ma do tego darmowa wysyłka? Klient ceni sobie możliwość uzyskania wybranych dóbr bez dodatkowych kosztów (w tym wypadku kosztów dostawy), a sklepowi się opłaca, jeśli wartość koszyka jest wysoka, czyli znów emocje i liczby. W tym tkwi cała idea darmowych lub tańszych przesyłek – kup więcej, a zapłacisz mniej ;) Niestety ta idea się lekko wypaczyła. Tania wysyłka, która jest zarezerwowana tylko dla największych graczy, stała się w oczach konsumenta jednym z jego praw. W najgorszym wypadku kończy się to tak, że bez dogłębnej analizy wybiera się kwotę, od której jest darmowa dostawa, a sklep czasem musi dopłacać do biznesu. Spotkałem się z krytyką, że w LokiKoki.pl nie ma możliwości wybrania tańszej opcji dostawy jaką jest Poczta Polska, bo tam cena wysłania paczki to 6 zł… Osłupiałem, jak usłyszałem tą kwotę… 6 zł… Początkujący sklep paczkę wyśle za 13 zł, więc w porównaniu do 14,90 zł za kuriera, który dostarczy towar następnego dnia, to raczej wątpliwa oszczędność. A skąd inne sklepy mają te „6zł” w PP? Albo mają takie obroty, że mają kolosalne rabaty, albo koszty przenoszą w wyższą marżę. Nawet darmowa dostawa nie jest za friko ;)

Po obliczaniu kosztów po miesiącu zdecydowaliśmy, że będziemy premiować zamówienia z większą wartością koszyka oraz te dokonywane w przedpłacie. Toteż podwyższymy wartość przesyłki dla zamówień do 148,99 zł w przedpłacie z 13,90 do 14,90, ale równocześnie dla zamówień większych niż 149 zł, ale mniejszych niż 299 zł obniżymy koszty do 9,90 zł. Darmowa wysyłka od 299 zł pozostanie bez zmian. Musieliśmy przemyśleć także płatność za pobraniem. Niestety odnotowaliśmy dość spory współczynnik zwrotów spowodowanych tym, że klient nie przyjął przesyłki. Cena przesyłki wzrośnie do 18,9 i prawdopodobnie zrezygnujemy z darmowej przesyłki niezależnie od kwoty w przypadku pobrania. Z drugiej strony pragniemy ułatwić naszym klientkom płatności, dlatego już wkrótce wdrożymy systemy płatności elektronicznych :)

PS Zmian spodziewajcie się już wkrótce ;P

2 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *